güneş başıma geçsin istiyorum...lass uns mal ne spreefaht machen

azıcık coğrafyadan anladığınızı varsayarak soruyorum. meskenimiz berlin'den hangi nehirler geçer?



bu konuda en zayıf olan arkadaşların bile iki tanesini, hadi olmadı birini bildiğinden eminim. tam listeden ben de haberdar değildim. az önce gugıl'a gittim, bir onluk istedim. bana şunları verdi:

Spree
Havel
Bäke
Dahme
Mügglespree
Panke
Wuhle


ilk iki nehir, şehrin orasından burasından yılan gibi kıvrışmakta. spree, şehrin içinden içinden giderken, havel daha çok kenarından, şöyle potsdam'a doğru gidip meyve bahçeleri sulamakta. spree en bilinen nehri. spreequell diye içecek markası bile var. sonra spreewald var hıyarıylan meşhur, mediaspree var, o2 arena'sıyla ve ona karşı çıkanlarıyla meşhur (bkz: aşağıdaki fotokolaj), spreefahrt ( spree turu) var, turistiyle meşhur... bu arada aklıma gelmişken, berlin'de venedig'ten daha çok köprü bulunduğunu biliyor muydunuz? (hatta tur rotalarından birinin adı "brückenfahrt" yani, köprü turu. biz de bunu yaptık; hatta kaç köprü geçtiğimizi de dedilerdi de, ben unuttum şimdi.)
çok köprü olmasının en önemli sebebi haliyle ekonomik. yaptırılan köprülerin bir kısmı isimlerini, onları yaptıran tüccarlardan almışlar. mesela bakınız: jannowitzbrücke. sonra birçok köprü vergi noktası olarak yapılmış. kaçakçılığa yer yok!11 eh, tabiğ mevzu ticaret olunca, pamuk eller cebe.

bu eylül ayı itibariyle 9 yıllık bir berlin'li olacağım...ilk defa geçen günlerde bir spreefahrt yaptım. benden daha beterleri de var, ondan üzerime çok alınmıyorum. yalnız yaptık da, tam yaptık yani. 4 saat süren bir spreefahrt yaptık. jannowitzbrücke'den başlayan yolculuğumuz, önce doğu istikametinde warschauer brücke'ye ilerledi. treptow ayrımına gelmeden kreuzberg'e döndük (görlitzer park'ın oralardan oldu bu. başım dönmüş, tam takip edemedim). kottbusser brücke'den vurduk zossener brücke'ye, oradan schöneberg, charlottenburg derken, schloss charlottenburg'dan döndük. dönüş yolunu da regierungsviertel akabinde museumsinsel'dan yaptık. en son yine jannowitzbrücke'de indik.
Spreefahrt -temsili-


baştan söyleyeyim, berlin'i uzun süredir biliyorsanız, sakın ha sakın 4 saatlik bir spree turu yapmayın. canınız istiyorsa yine yapın; ama bir saatlik falan yapın. aman yarabbim o ne gereksiz bi tur öylee. yeminle uykum geldi. zaten hava acayip sıcaktı. allahtan başıma bir koskocaman şapka almıştım. içerisi komple turist. herkes fotoğraf çekme telaşı içinde. rehber bizde güzeldi, biz bayağı memnun kaldık. arada ingilizce de konuşuyordu; ama almancanız pek yoksa, bir audio guide almanızda faide görüyorum. tamam, kabul. yeni yeni şeyler öğrendim. mesela işte bu jannowitz efendinin bir tüccar olduğunu, şimdiki çin konsolosluğunun ddr zamanında genel sendika yönetim binası olarak yapıldığını; ama daha içine girilemeden duvarın yıkıldığını falan. gerisinde anlattıklarını biliyodum ki zaten, akıllım!

Kötü havada spreefahrt
-tasvip ve tavsiye etmiyoruz-
şimdi hava sıcaktı dedim; ama spree turunu cidden sıcak bir günde yapın ki, öyle hoş bir esinti ayaklarını, bacaklarınızı yalasın. yanınıza bol bol su alın, su için. becerebiliyorsanız, kühlbox (kühl= serin, box= kutu) alın hatta. sular sonra yal gibi oluyor zira. yoksa, havanın kapalı olduğu bir günde, spree'nin pek tadı falan çıkmıyor. hem çektiğiniz fotoğraflar da kötü oluyor gri yüzünden. şansımıza fotoğraf kontrastlarımız çok yüksek oldu. ben bi ara artık dayanamayıp ciddi ciddi uyudum; ama diyorum ya, eski berlinli için aman aman çok cazip bir yanı yok. onun yerine bi bot kiralayıp potsdam'a kadar açılabilseydik daha alâ olurdu sanırım ki. yalnız nerde bizde o para?


para demişken...bahsi geçen spreefahrt, jannowitzbrücke'den kalkıyor ve son durak olarak yine jannowitz'de bırakıyor. 12:50'de başlayan yolculuk 3 saat 40 dakika olmak ile birlikte, 20 avro. öğrenciyseniz 17 avro. 7 yaşından küçüklere beleş. başınızı eğmeniz gereken köprüler de cabası.


övmekten çok, dövdüm gibi oldu; ama diyorum ya, memleketin yenisiyseniz, çok fazla köprüsünden geçmemişseniz, pek keyifli olabilir. çocuklarla binmemeye özen gösterin. gariplerim 4 saat yolculuktan ciddi ciddi sıkılıyorlar en sonunda. ha bir de, güneş kreminizi ihmal etmeyin. ciğer gibi yanmanız an meselesi. hanımlar, bikini üstünüzle, erkekler üstsüz gayet de yolculuk edebilirsiniz. kimsenin bir şey dediği ettiği yok nasılsa.

son olarak bir fotokolaj koyayım da tam olsun...




PS: bu aralar tez yazıyorum. aslında yazamıyorum da, yazıyormuş bir görüntü çiziyorum. ondan böyle kaçamak kaçamak uğruyorum. tez zamanda biter işallah (ay bu espriyi de duya duya yapar oldum artık) da... hızır duamı da okumuşlar aslında ama..ilerlemiyo, ne iş?!

1 yorum:

  1. Bu kapsamli gezi yazisi icin tesekkürler

    YanıtlaSil